Platí, že náš pacient – náš pán? 

Zdravotnictví je vysoce specifický druh služby. Možností, jak na něj může být nahlíženo, je hned několik. Jsme ve vztahu k lékařům a dalšímu zdravotnickému personálu ve stejné pozici jako v kadeřnictví, obchodě nebo u stolaře? Řekneme jim, co potřebujeme, a oni to pro nás udělají? Nebo je máme navštěvovat tak, jak nám nařídí, máme být poslušnými vykonavateli jejich nařízení a slepě jim důvěřovat? A jak je to s úhradou za jejich práci? Jak moc je platíme ze svého?  

Co si myslet o lékařích

Odpověď na otázky vyřčené v předchozím odstavci se nachází – jak už to bývá – někde uprostřed. V určitých situacích je třeba nechat jednat lékaře, v jiných – především pokud je dostatek prostoru si problematiku související s plánovanou léčbou a zákrokem nastudovat – je možné se chovat jako náročný klient a “diktovat si podmínky”. Zodpovědnosti za své zdraví se také nelze zříci a zcela ji přesunout na zdravotníky. A platby jsou kombinací vlastní pacientovy kapsy a solidárního nemocenského pojištění.

Asi nejvhodnějším přístupem je si uvědomit, jak si péči o své zdraví představuji a co pro to osobně hodlám udělat. Teprve potom si vybrat takového poskytovatele medicínských služeb, kterému můžu důvěřovat. Vzhledem k vysoké míře odbornosti ono konečné rozhodnutí bude většinou muset zůstat na něm. 

Co je však důležité: medicínské prostředí je třeba vidět realisticky, jako místo, kde se obyčejní smrtelníci, byť vybavení špičkovým vzděláním a dlouholetými zkušenostmi zodpovědně pokoušejí napravit v lidském organismu, co se pokazilo. A ne očekávat zázraky.

Estetická medicína: o krok napřed

Medicínské zákroky, které se primárně zaměřují na vylepšení vzhledu, mají tu výhodu, že se lépe dají zařadit mezi služby – klient si vybere zákrok, který by rád absolvoval, a poskytovatel mu všechno, co ho čeká, trpělivě a podrobně vysvětlí.  Osobní i rodinná anamnéza a vyšetření aktuálního zdravotního stavu jsou sice u některých zákroků nezbytností, ale celkově převládá u klienta kliniky estetické medicíny pocit, že on je zde zákazníkem, který si vybírá, za co bude platit a má tak právo požadovat nejvyšší kvalitu. Chování všech členů personálu a interiér klinik, kde se snoubí vkus s luxusem, tento dojem jen podporují.  

Odměna za služby se neodvíjí podle zákazníkovy spokojenosti. Vzhledem k povaze vybraného zásahu do těla se platí buď předem, nebo bezprostředně po zákroku. Neznamená to ale, že stanovené ceny jsou fixní a nelze s nimi hýbat. Kliniky mívají velmi dobrý marketing a stále častěji využívají u Čechů populární  akční tedy slevové nabídky. Velmi oblíbené jsou – ačkoliv to může někomu připadat komické – množstevní nebo studentské slevy. Také konkurenční prostředi má na výši cen dobrý vliv, například u modelace prsu cena může variovat v různých zařízeních až o desetitisíce. Vyplatí se proto strávit více času porovnáváním cen. 

Víc než jen lékař

Na to, že se  mnoho věcí v medicíně stalo předmětem podnikání, jsme si už dávno zvykli. Pokud se nám někdy zdá, že lékař na nás chtěl vydělat víc, než je zdrávo, nebo nás rozčarovalo neúměrně dlouhé čekání či nevlídnost sestry, pak to pouze svědčí to o tom, že  podnikání a proklientskému přístupu je třeba se učit i zde. 

 Estetická medicína je pak nejlepším důkazem, že to skutečně jde. A skutečnost, že více spravuje zevnějšek než léči neduhy, je zlehčujícím znakem jen na první pohled. Vždyť pevné a objemnější  poprsí, hladká tvář bez vrásek, štíhlá postava nebo pokožka zbavená nadměrného ochlupení jsou předpokladem k lepšímu sebehodnocení. Odtud je jen krůček ke psychické pohodě. A není snad většina onemocnění psychosomatického původu? 

Máte nějakou negativní zkušenost s přístupem zdravotnického personálu? Důvěřujete svému lékaři? Znáte se s ním osobně? 

Andrea Šanderová